יום שלישי, 3 במאי 2011

שינוי מקוון

במאה ה-21 מתרחשים שינויים טכנולוגיים רבים ומגוונים אשר משפיעים באופנים שונים על החברה בה אנו חיים. כתוצאה מכך, מערכת החינוך, המהווה סוכנת ידע, מחוייבת להרחיב את מרחבי הידע שלה ולחזק את יכולותיה ולהשיג את מטרותיה ויעדיה וזאת בעזרת התקשוב.

הדור הצעיר משתמש בטכנולוגיות הידע לצרכיו השונים, ביניהם נוכל למצוא את האייפון, אייפד, פייסבוק, טוויטר, טכנולוגיית ה- Wii ועוד. מכאן משתמע שבית הספר אינו נחשב עבור הילדים כסביבת בעלת משמעות.

זו בדיוק הסיבה שחייבים להחזיר עטרה ליושנה, להחזיר לבית הספר את הרלוונטיות והעדכניות ולמקם את בית הספר במרחב פעולתו של הילד ועל ידי כך לחבר בין הטכנולוגיה לבין מערכת החינוך.

אין כאן תרופת פלא ואין ניסים ונפלאות. המטרה הינה ארוכת טווח והשגתה, יכולה, לעיתים, להעלם באופק.
ובכל זאת,  כיצד עושים זאת ?

לשם השגת המטרה, קיים צורך בשלושה גורמים מרכזיים המעורבים, כל אחד ברמתו, בתמיכה בשינוי והטמעתו:
מנהל בית הספר, רכז התקשוב ומובילי השינוי.
כמו כן, קיימים ארבעה מרכיבי מוסד המהווים חלק בלתי נפרד מהסביבה הבית ספרית והם אחראים על השינוי: מורים, תלמידים, מנהל והקהילה החברתית. כאשר הקהילה החברתית היא זו המשמשת כבסיס חיצוני ובאמצעותה יתרחש שינוי מהותי בתוך בית הספר.

על פי ד"ר דוד חן, "יעדי התקשוב הם לסייע למערכת החינוך להשיג את מטרותיה טוב יותר, מהר יותר ויעיל יותר", ואכן - שיפור איכות הלמידה ותוצאותיה תלויות בשינויים בתכניות הלימודים, למידה וחשיבה, פדגוגיה, מנהל הערכה ובקרה, צורך בפיתוח סביבת למידה ופיתוח כוח אדם.

עצם כך, למידה המשולבת מחשב מציעה ללומד פעילות אינטלקטואלית ומזמנת חלונות הזדמנות לפיתוח וטיפוח כישורים ומיומנויות מסדר חשיבה גבוה.

עד כה תיארתי את השינויים הטכנולוגים המתרחשים במאה ה-21 ומציג בפני המנהלת את השינויים שיש לערוך במסגרת בית הספר ומחוצה לו.

בבית הספר בו אני מלמדת לומדים כ- 700 תלמידים וישנן 19 כיתות אם, כאשר 13 מתוכן מקוונות. יחד עם זאת השינוי המקוון אינו מוחשי ומורות רבות משתמשות במחשב כאמצעי טכני ולא כאמצעי הוראתי-לימודי, מיותר לציין כי קיימות מורות אשר אינן שולטות במיומנויות המחשב ברמה הבסיסית, עובדה המעצימה את הפער הטכנולוגי.


מנהלת בית הספר הינה מובילת תקשוב ומנסה להטמיע בכל דרך את הטכנולוגיה, אך היא נתקלת, ולא מעט, בקשיים שאינם תלויים בה, כדוגמת הקצאת תקציבים.

כאשת חינוך, אני מתקשה להבין את הקושי בהוצאה לפועל של תכנית השינוי המקוון, בפרט שרבות דובר על שינוי במערכת החינוך, ובכך מחלחלת בי התחושה כי הדברים בהחלט נקראים יפה על הנייר, אך בין הנייר למציאות קיים פער הגדול אף יותר מהפער הדיגטילי בו אנו נמצאים.

אני כולי תקווה כי יחד נצליח להנחיל ולהטמיע בבית הספר את השינוי המקוון ובכך נסייע בפיתוח מנהלים, מורים ותלמידים אשר יתאימו לעידן המאה ה-21.

מצרפת סרטון שהכנתי והוא מיועד למנהלת בית הספר.
הסרטון מתאר השינוי המקוון שיש לערוך בבית הספר ברמות השונות.

תגובה 1:

  1. הפער בין הרצוי למצוי....

    לימור יקרה,

    בפוסט זה תיארת את מטרות התקשוב כדרך להשגת יעדי הלמידה בדרך טובה, מהירה ויעילה יותר.

    מפליא שכאשר יורדים מרמת המאקרו למיקרו, הרצון וההבנה של חשיבות התקשוב לבדה אינו תנאי מספיק.

    מדהים איך במסגרות שונות, בעלות אופי שונה הפונות לקהל גילאים אחר ניתן לראות את אותם הקשיים בדבר יישום התקשוב.

    אולם, לעניות דעתי, הקושי קשור לא רק אל המורות אלא גם ובעיקר להיעדר האמצעים הטכנולוגים.

    כך למשל, מורה אשר הכין שיעור מתוקשב לעילא ולעילא, עשוי למצוא עצמו בבוקר השיעור ללא כבל מסך/ רמקולים/ רשת אלחוטית וכו'.

    המורים אותם אני פוגשת צמאים לשינוי שטומן בתוכו העולם המתוקשב, הם אפילו הבינו והפנימו את הצעדים שעליהם לבצע,

    אולם, העדר הציוד המתאים מהווה טריז בינים לבין ההצלחה.

    כולי תקווה כי יבוא יום בוא כל המעגלים האחראיים ליישום התקשוב יתחברו!

    השבמחק