ברשומה זו אתן במה לקורס של ד"ר אתי כוכבי, "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות" ודבריי יתבססו, בחלקם, על הנעשה בשיעור.
שיעורים אלה מתנהלים באופן שונה מהשיעורים האחרים. הכיצד ?
בשיעורים אלה, המרצה משתמשת בלוח אינטראקטיבי ומפגינה את המיומנויות הנדרשות באופן מרתק ומושלם, וכך הופך השיעור משיעור מסורתי לשיעור פדגוגי חדשני אמיתי החי את עידן המאה ה-21.
אתייחס לשיעור האחרון שהתקיים בנושא כתות חכמות ולוח אינטראקטיבי.
בשיעור זה עמדנו על הגדרתם של שני מושגים מרכזיים, כתה חכמה ולוח אינטראקטיבי, השוונו בין המודלים השונים, נחשפנו לדוגמאות שונות ואף זכינו להשתתף בהצבעה בעזרת קליקרים.
האמת – הרגשתי כילדה קטנה בחנות ממתקים. נחשפתי לשיעור מתוקשב עם אמצעים טכנולוגים מתקדמים, שבמצב רגיל לא הייתה נקרית בדרכי הזדמנות שכזו, ועל כך אני מודה.
ובכן, מהי כתה חכמה ? מה הופך אותה לחכמה ? האם התלמידים ? האם המורים ? האם האמצעים הדיגיטליים ? או שמא כל התשובות נכונות ?
כתה חכמה היא סביבה לימודית עדכנית בכיתת האם הפיזית (אבני, רותם ובן חפר. 2010).
קיימים ארבעה מודלים להגדרת כתה חכמה:
א. מחשב+מקרן+חיבור לרשת – זוהי הרמה הבסיסית הקיימת במרבית הכיתות.
ב. מחשב+מקרן+חיבור לרשת+לוח אינטראקטיבי – לעת עתה קיים רק בבתי ספר מדגימים.
ג. מחשב+מקרן+לוח אינטראקטיבי+עגלות מחשב ניידות.
ד. מחשב לכל תלמיד.
המטרה בכל המודלים הללו היא הפיכת ההוראה להוראה מתוקשבת וכנגזרת – שדרוג המורים למורים מתוקשבים.
כאשת חינוך המתנסה בשטח ביום יום אני מודה ומתוודה כי גם הרמה הבסיסית אינה קיימת בכיתתי. מזה שנתיים אני ממתינה בסבלנות לקבלת מחשב וחיבור לאינטרנט בכיתתי, ואלה – טרם הגיעו. כך שמאד קשה להשיג את המטרה המדוברת.
בנסיוני להשיב על השאלה מהי כתה חכמה, תשובתי היא שכל התשובות נכונות. מורה המשתמש באופן מושכל ומיטבי בכלים הטכנולוגים המצויים בכיתתו יוביל לכך שתלמידי כיתתו יטפחו את חשיבתם ויזמנו עבורם למידה שונה, למידה שיתופית עם מיומנויות מסדר חשיבה גבוה.
בינתיים, הטכנולוגיה מתפתחת בקצב מסחרר, ובראשי מתרוצצות שאלות רבות – אתמול היה מחשב ומקרן ומחר לוח אינטראקטיבי ... מה יהיה בעוד יומיים ? איזה מכשיר חדשני ומהפכני יחליף את הלוח האינטראקטיבי ? כיצד יוכלו המורים החוששים משימוש בסיסי במחשב ללמוד את נפלאות הלוח האינטראקטיבי ולהשתלב עם הטכנולוגיה ?
התשובה לכך טמונה בעובדה כי הוראה מתוקשבת מזמנת לתלמיד שיעורים מיוחדים שלא נחשף אליהם עד כה. בל נשכח כי התלמידים הם ילידים דיגיטלים וכי הימצאותו של מכשיר טכנולוגי כזה או אחר בשיעור מהווה באופן אוטומטי חיבור ישיר ועדכני לעולמם ומפרה אותם יותר מאשר דף המורה ודף העבודה.
חששם של המורים, לדעתי, נובע מחוסר ידע בתפעול המחשב וקל וחומר בתפעולו של לוח אינטראקטיבי וחששות אלה מונעים את הטמעתה של הטכנולוגיה במערכת החינוך.
הטכנולוגיה הוטמעה מעולה בעולם הצבא והעסקים, שם למעשה החלה את דרכה. מדוע בחינוך חוששים המורים מהתנסות שכזו ?
על כך אין לי תשובה. אני יכולה לשער כי תמיד נחמד להשען על הישן והמוכר. קשה להושיט יד לעבר החדש. ובמקרה זה הטכנולוגיה.
דבר אחד אני יודעת – כל עוד המורים יחששו להתנסות ויראו בטכנולוגיה כלי מאיים, המושג "כתה חכמה" ישאר בגדר הגדרה בלבד. הכתה אכן תהייה חכמה ומצויידת אם במקרן ואם בלוח אינטראקטיבי, ובמצב זה, מורי ותלמידי ישראל ימשיכו להוביל מהסוף במבחני העולם.
הסרטון "Smart Classrooms In Israel" משקף את המודל הרביעי של כתה חכמה – מחשב לכל תלמיד והוא לקוח מתוך אתר יוטיוב :
ביבליוגרפיה :
אבני, רותם ובן חפר(2010). רנסס ההוראה הפרונטלית בנוכחות לוח אינטראקטיבי וגם בלעדיו. אוחזר ב-5 ביולי, 2011 מתוך:
http://www.avrumrotem.com/BRPortalStorage/a/25/33/77-INvANEIcVn.pdf
כוכבי, א' (2011). עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות. מצגת בנושא כתות חכמות ולוחות אינטראקטיבים. אוחזר ב- 5 ביולי, 2011 מתוך:
https://docs.google.com/leaf?id=0B37Q-tagRh-qMGQ3NjZhOTUtYTk0Ni00NDJmLThmYWEtZTM3NTVhMjdlZDAw&sort=name&layout=list&num=50
נסיון בדיקה להוספת תגובה ...
השבמחקלימור