כמה פעמים שילבתם סרטון בשיעור ? כמה פעמים הפעלתם שיקולי דעת בבחירת הסרטון ? כמה פעמים הערכתם באופן יעיל חומרי למידה חזותיים, כדוגמת סרטונים ?
לעניות דעתי, התשובה היא מעט מאד.
בקורס "הערכת טכנולוגיות ידע" בהנחייתה של ד"ר אייל ליאת, אני מוצאת עצמי נחשפת לרבדים חדשים של הוראה, למידה, חשיבה מתפתחת וכך אני יוצאת מכל שיעור עם ארגז עשיר בכלים קוגנטיביים ומעשיים כאחד.
בשיעור "הערכת מולטימדיה" עברנו תהליך למידה אותו צריך לעבור התלמיד בכיתה. קיבלנו משימת צפייה ולאחר מכן צפינו בסרטון.
אנסה להעביר לכם טעימה מהשיעור אותו חוויתי.
לפניכם סצנה הלקוחה מסרטון: - Dead Poets Society"ללכת שבי אחריו" בכיכובו של רובין וויליאמס.
בטרם תצפו בסרטון, נסו להשיב לעצמכם על שתי שאלות: מה ראיתם בסרט ובאילו אסטרטגיות הוראה השתמש המורה בכיתה ?
הידעתם כמה רבות הן המיומנויות והאסטרטגיות אשר להן ניתן מענה בהקרנת סרטון בשיעור ?
חוש הומור, שבירת מוסכמות, שינוי פרופיל, שימוש ברמזים, יצירתיות, משחק, הפתעה, הפעלה, התלהבות, יחס אישי, כבוד, חיקוי, ריכוז, קשב וכמובן התאמה לאוכלוסיית היעד.
כולנו רוצים לפתח זאת בקרב תלמידי הכיתה. לכן, אם בחרתם לשלב סרטון בשיעור, יש צורך במטלת טרום צפייה, כדוגמת: כיצד הסרט גרם לנו להרגיש ? כיצד תפעלו-לו אתם גיבור הסרט ? עצירת הסרט באמצע – שערו, מה ההמשך ?
כמובן, שבעידן המאה ה-21 חשוב לשלב גם שאלות מסדר חשיבה גבוה:
א. כתבו שאלות המתעוררות בכם בעקבות הצפייה בסרטון.
ב. השוו בין שני הסרטונים בהם צפיתם.
ג. מי מבין הסרטונים שצפית אמין יותר ? נמקו.
ככל שהתלמיד יהיה פעיל יותר ומתנסה יותר במהלך הצפייה בסרטון, כך הסיכוי שהוא יזכור את התוכן הנלמד גבוה יותר.
אין ספק, שבעידן המאה ה-21, פיתוח מיומנויות מסדר גבוה חולש על תחומים רבים, וכפי שראינו על קצה המזלג, גם על שילוב סרטון בשיעור.
לכן, אם איננו רוצים שהשיעור יעלה על שרטון, ואנו רוצים להעלות סרטון – עלינו להפעיל שיקולי דעת בכל שלב ושלב במהלך ההוראה והתאמת הסרטון למטרה אותה אנו רוצים להשיג.
כמחנכת כיתה ובראייה לאחור, בדק בית מראה לי כי בסרטונים אשר שולבו במהלך השיעורים אצלי בכיתה, אכן התבססו על הנלמד אצל ד"ר ליאת אייל. אך יחד עם זאת, תמיד יש מקום ללמידת דברים חדשים התורמים להתפתחותי כמורה ולהתפתחות התלמידים כאזרחי המאה ה-21.
מצרפת סצנה הלקוחה מאותו סרט ובה הלמידה המסורתית בולטת באופן ניכר, ההבדלים בין שתי הסצנות ברורים להפליא ולנו, כאנשי חינוך, אין ספק איזו שיטת הוראה ואילו מיומנויות אנו מייחלים לפתח ולטפח בקרב תלמידנו:
התוכן המופיע ברשומה זו מבוסס על הנלמד בשיעור "הערכת מולטימדיה" בהנחייתה של ד"ר אייל ליאת.
הי לימור,
השבמחקבודקת אפשרות הוספת תגובה
נעמי
לימור שלום !
השבמחקשמי סמדר אברהמי ואני מורה ל"ל, לומדת תואר 2 בניהול.
זוהי הפעם הראשונה שאני מבקרת בבלוג.
יש לציין שקיבלתי רעיונות מעשיים כיצד לשלב את הטכנולוגיה במהלך השיעור. באופן אישי אני מאוד מאמינה בשילוב הסרטונים כמקדמי הוראה " טוב מראה עניים מאלף מילים " מה גם שאם אנו חושפים בפני הילדים אמצעי זה , הם יוכלו באופן עצמאי (בזמנם החופשי) ללמוד דרך הסרטונים כמו שכתבת בתחילת הבלוג "לילד הייתי נותן כנפיים אך משאיר אותו ללמוד לעוף בעצמו" גבריאל גרסיה בהצלחה בהמשך הדרך, סמדר.
סמדר שלום,
השבמחקאני שמחה שהרשומה הייתה לך לעזר.
אכן מטרתנו בעידן המאה ה-21 היא פיתוח לומד עצמאי ואין לי ספק שהלומדים יוכלו ללמוד לעוף בעצמם.
מאחלת לך בהצלחה בהמשך לימודייך.