יום שלישי, 30 באוגוסט 2011

ActivInspire - השראה ללא הפסקה !

באחת מרשומותיי, כתבתי על השימוש היעיל והאיכותי שעושה ד"ר אתי כוכבי בתוכנת הלוח החכם במסגרת הקורס " עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות ", תוכנת ה- ActivInspire.
השימוש בתוכנת ה- ActivInspireהכניס אותי לעולם אחר, בו הטכנולוגיה נפגשת עם כלים פדגוגיים המתאימים עצמם לשימוש בהוראה ופותחים דלתות רבות של דמיון, העשרה, סקרנות ויצירתיות בקרב המשתמשים, במקרה זה הן התלמידים והן המורים.
אחד מתפקידיי כמחנכת כיתה הוא הוראת המתמטיקה.  מן הסתם, העובדה כי יש לי תעודת הוראה במתמטיקה אינה מעידה על כך כי אני יודעת לשרטט באופן מדוייק. בפרט בהקניות, במהלכן עליי לשרטט על הלוח צורות שונות: מעגלים, ריבועים, משולשים ממשפחות שונות, זוויות וכמובן – בל נשכח את נושא השברים – חלוקת השלם לחלקים שווים.
 בכל פעם בה שירטטתי צורה הנדסית על הלוח, ביקשתי מהתלמידים להתעלם מכישורי השרטוט שלי ולהניח כי המעגל אכן עגול וכי צלעות הריבוע אכן שוות באורכן ובעניין השברים – "נניח שהחלקים שווים אלה לאלה"...
בתוכנת ה- ActivInspire אין הדבר כך – בעזרת הפונקציה "כלים ללימוד מתמטיקה" – ניתן לבחור באיזה כלי הנדסי שאנו רוצים ולבצע בעזרתו את הפעולה הנדרשת, ואת ההנחות שתוארו לעיל, מניחים התלמידים בצד ונותנים דרור לדמיונם.


כך לדוגמא ניתן לראות את השימוש במחוגה בעזרתה ניתן לשרטט מעגל מושלם, לסמן את מרכז המעגל, המסייע לנו בחלוקת השלם לחלקים שווים, ניתן להסביר מהי זוית, לסמן זויות ועוד פעולות רבות אחרות הנגזרות מצרכי השיעור.




שימוש הנדסי נוסף בתוכנת ה- ActivInspireהוא "זיהוי צורות" – המשתמש משרטט צורה הנדסית הקרובה ככל האפשר לצורה הנכונה, והכלי "זיהוי צורות" מזהה את השרטוט וממיר אותו לצורה ההנדסית.
כמה נפלא !



 
מדוע מצאתי לנכון להביא את שתי הדוגמאות הללו משלל הכלים והאפשרויות שמציע הלוח החכם ?
התשובה לשאלה זו מורכבת משני חלקים:
הקושי בו אני נתקלת בשרטוט צורות מדוייקות, אם במהלך הקניית חומר לימודי חדש ואם בכלל, מונע גם מהתלמידים להבין באופן מדוייק ונכון את ההקנייה ובכך לפספס את השגת מטרת השיעור, כיוון שאי אפשר לדבר על תכונות הריבוע או המלבן אם הצלעות בשרטוט אינן מקבילות ואינן מאונכות ...
ואם במורים נפלה שלהבת, מה יגידו תלמידי הכיתה ??
במהלך השיעורים אני עדה עד כמה קשה למרבית התלמידים להניח את הסרגל על הדף ביד אחת וביד השנייה לשרטט קו ישר ומקביל, קו ישר ומאונך, ריבוע בעל צלעות השוות באורכן היוצרות ארבע זויות ישרות בנקודת המפגש ביניהן .... והיד עוד נטויה.
מה לגבי תלמידים בעלי לקויות למידה ובעלי קשיים מוטוריים, הן המוטוריקה העדינה והן הגסה ?
שתי הדוגמאות שהצגתי פותרות בעיות אלה,אם למורה ואם לתלמידים, ובכך נותנות מענה לשונות הקיימת בקרב תלמידי הכיתה והמורים.
אך, לדעתי, יתרון זה הוא גם כחרב פיפיות לתלמיד המתקשה בשרטוט –
באמצעות השרטוט מפתח התלמיד את המוטוריקה העדינה שלו, מחזק את קשריו החברתיים ומבקש סיוע מחבריו לכיתה ומטח מיומנויות שאינן באות לידי ביטוי בשימוש בתוכנת לוח חכם.

וכאן אני נכנסת לתמונה, כאשת חינוך בעידן המאה ה-21 עליי ללמוד ולדעת כיצד לשלב בין הישן לחדש, בין המסורת לחדשני  ולסייע בעיצוב דמות בוגר המאה ה-21. אני מאמינה שהשילוב בין השניים יוביל להשגת המטרות והיעדים הפדגוגיים באופן מיטבי ויעיל ויתרום לכך שחווית הלמידה עבור התלמיד תהייה הרבה יותר משמעותית ומבנה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה