יום שלישי, 2 באוגוסט 2011

שינוי ? רק לטובה...

בקורס "הערכת טכנולוגיות ידע" בהנחייתה של ד"ר אייל ליאת למדנו על מחקר פעולה, אך לא ארחיב כאן נושא זה, אלא אציג חלק קטן, אך משמעותי עבורי ממהלך השיעור.
 הסרטון מציג את דיאנה לאופנברג, מורה מארה"ב, המשקפת את תפיסת עולמה לגבי למידה על ציר זמן המשקף מה היה תפקיד בית הספר והמורה בתקופות שונות בחייהם של סבתה, אביה, שלה כתלמידה וכעת – שלה כאשת חינוך.

מניתוח ציר זמן זה עולה כי קיים צורך בשינוי.
למעשה, דבריה של המורה דיאנה מאפיינים ומציגים את התובנות שלה לגישתה החינוכית לאורך מסלולי החינוך בהם היא צועדת כמורה וכאדם. על תובנות אלה אלה ניתן למנות הזדמנות ללמידה מכישלון, או במשפט שכולנו מכירים – לומדים מטעויות, פתיחות מול התלמידים, אמונה בהם, אהבת התלמידים והמקצוע, הרצון לשינוי והאל-חשש ללכת נגד הזרם, נגד אתם אנשי חינוך שלא האמינו בדרכה שלה.
המורה דיאנה מציגה שלוש תובנות עיקריות הנובעות מהצורך לעשות שינוי בבית הספר,ממקום אליו מגיעים לקבל מידע ולהבחן במבחנים עם שאלות סגורות, למקום שבו הלמידה :
א.  חוויתית ומשמעותית עבור התלמידים.
ב. מתן במה לקולם האישי ובכך להעצימם כתלמידים, ילדים ובני אדם.
ג. קבלת כשלונות, כלומר – על הלמידה לכלול מידה מסויימת של כישלונות שכן הם מהווים חלק חשוב בתהליך הלמידה של התלמיד.
ושוב, תובנות אלה מבטאות את הרעיון הבסיסי והוא יצירת שינוי. מהיכן יש להתחיל את השינוי ?
השינוי הוא שינוי פנימי המתחיל וצומח מבפנים, מתוכי, מתוך צורך אישי ולא מערכתי. שינוי מקירבי  ולא בקרב אחרים, שינוי בגישתי ולא בגישת האחר.
נהניתי מאד לראות את הברק בעיניה של המורה ועד כמה היא חדורת מוטיבציה להביא לעולם את ה"אני מאמין" שלה למען יראו ויישמו. כל כך מתחברת ל"אני מאמין" של המורה דיאנה שנתן שֵם לחלק מדרכי ההוראה שלי. הפעם, אדע יותר היכן לשים את הדגש יותר, היכן להפחית וכיצד להעצים.
ממליצה בחום לכל איש ואשת חינוך לצפות בסרטון הזה ולהיזכר בסיבות שהודות להן אנו נמצאים במערכת החינוך ומחנכים את דור העתיד של מדינת ישראל.






הרשומה מבוססת על הנאמר בשיעור "מחקר פעולה", בהנחיית ד"ר ליאת אייל.

הסרטון לקוח מאתר Ted.com

2 תגובות:

  1. שלום לימור,שמי סיגלית ואני לומדת בקורס תקשוב אצל מתי . אהבתי מאד את האימרה שכתבת בראש הבלוג.
    זה מזכיר לי סיפור של אמנון שמוש בו הילד אומר שהיה רוצה להיות אדם עם שורשים וכנפיים. ואלו שני דברים שאנו צריכים לתת לילדינו.
    אהבתי מאד את הסרטון שצרפת בנושא שינוי.זו הייתה חוויה מלמדת עבורי ונהנתי מאד .בעניין התובנות הייתי מוסיפה גם להשתחרר מהתפיסה שהמורה הוא מעביר הידע היחידי ולהבין שבעידן הטכנולוגי היום , הידע זמין לתלמידים ובה"ס כבר אינו מקום יחידי לקבלת ידע והאמונה בתלמידים. הסרטון הוא חובה לכל מורה. ההתלהבות , המוטיבציה, האמונה היצירתיות והעצמת התלמידים. היה מרתק . סיגלית

    השבמחק
  2. סיגלית שלום,
    תודה על המילים הטובות.
    הסרטון הוא אכן חובה לכל מורה – השינויים החלים בעקבות התפתחות הטכנולוגיה מחייבים את המורה להשתחרר מתפיסתו כי הוא מעביר הידע היחידי וכי התובנות אליהן יש להגיע הן תוצר של כך.
    מאחלת לך בהצלחה בהמשך דרכך,
    לימור

    השבמחק