יום שלישי, 16 באוגוסט 2011

הפייסבוק - רשת חברתית ? לימודית ? או אקלקטית ?

בסמסטר הנוכחי מצאתי את עצמי משוייכת לארבע קבוצות למידה בפייסבוק, וכך שיוך זה תפס מקום מרכזי הן בתיבת הדואר שלי והן מבחינת הבמה בה מתקיימים מרבית מהארועים ועצם כך, הפייסבוק הדיר את רגלי הפורום הלימודי של אתרי הקורסים עד לכדי התנתקות.
על-פי דבריה של ד"ר גילה קורץ, "רשת חברתית הינה פלטפורמה טכנולוגית המאפשרת לגולשים לשתף בתכנים בינם לבין עצמם". שיתוף הוא מילת המפתח. בקבוצות הלימוד אותן הזכרתי מתקיימת אינטראקציה לימודית-חברתית.
את השיתוף אני, מרשה לעצמי, לחלק לשני  סוגים: שיתוף לימודי ושיתוף פרטי-אישי.
השיתוף הלימודי מתבטא בתוכן לימודי, דרך עזרה וסיוע טכנולוגיים וכלה במתכונים טעימים ומומלצים. בעוד שאין לי שליטה על השיתוף האישי. באחת הרשומות שכתבתי ציינתי כי פרופיל הפייסבוק שלי אנמי. עצם שיוכי לארבע קבוצות לימוד, המונות אמנם את אותם האנשים, מאפשרת, מבלי לקבל את רשותי, לעשרות אנשים גישה לפרופיל שלי ובכך נפגמת הפרטיות שלי.
מדוע ארצה לשתף אנשים שאינני מכירה מעבר לעולם הלימודי לשתף בפרטים שאותם אני משתפת רק עם החברים שלי ?
ד"ר אלון הסגל המליץ לנו בסמסטר הקודם לפתוח שני פרופילים בפסייבוק-האחד אישי והשני מקצועי.
אני חושבת שבדיעבד אולי היה לעשות כך ולפתוח פרופיל מקצועי, ובמקרה זה, המיועד אך ורק לתכני הלימודים. לו הייתי פועלת כך, תיבת הדואר הייתה מודה לי ואנשים רבים אשר שלחו לי מייל לא היו כועסים עליי שלא החזרתי להם תשובה בשל הצפת מיילים לימודיים הדוחסים את המיילים האישיים שלי וכמובן – הפרטיות שלי הייתה נשמרת.
שם הסרטון שהציגה ד"ר קורץ הוא 'רשתות חברתיות כסביבת למידה אלטרנטיבית' וד"ר קורץ שואלת מדוע הרשת החברתית מוגדרת כסביבה אלטרנטיבית, ומשיבה על כך –
פייסבוק לא נועד לשם למידה ופתיחת קבוצות לימוד. מטרתו העיקרית של הפייסבוק היא שיתוף ברגעים כייפים, משמחים, משמחים יותר וחוויות אישיות, ומכאן – האלטרנטיביות.
לדעתי, כדי להשתמש בפייסבוק ולהתאימו לצורך לימודי אולי קיים הצורך להגדיר פייסבוק חינוכי, כך שבנוסף – facbook.com, יפותח פייסבוק לימודי-חינוכי, על משקל – facebook.edu.com ובאופן שכזה הגדרת התפקידים של הפלטפורמה ומיון ההודעות האישיות והלימודיות ברורים ונהירים, ובכך ימנע ממני הצורך להכנס להגדרות של הפייסבוק שאינן נותנות לי מענה.
בכך אני גם משיבה על כותרת הרשומה. אין לי כל בעיה עם קבוצות לימוד בפייסבוק, מבחינתי תרומתן לתהליך הלימודי רבה יותר מאשר פורום לימודי בו ההתנהלות היא סטטית יותר ודורשת מהמשתמש להכנס לאתר לימודי שבו גם אין אפשרות לדעת מתי ישנה הודעה חדשה, בעוד שהפייסבוק הוא יותר דינמי ומספר הכניסות אליו ביום הוא גדול יותר וכמובן יש התראות על הודעות חדשות.
אך אני עדיין מאמינה שנבון יותר לפתוח שני פרופילים, האחד אישי והשני עסקי/לימודי ובכך למנוע טשטוש הגבולות בין הפרטי לציבורי.
בדיוק כפי שלא מערבים Business with pleasure, כך אין לערב Private with public.


רשומה זו מבוססת על סרטון "רשתות חברתיות כסביבות למידה אלטרנטיביות" מאת ד"ר גילה קורץ ולקוח מאתר יוטיוב: .http://www.youtube.com/watch?v=YGKhb0t_qJE

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה