יום שלישי, 13 בדצמבר 2011

ניצניו של שינוי מקוון


השנה קיבלתי כיתה חדשה, כתה ג' ואילו זו קיבלה מחנכת חדשה -  אותי.  יחד עם המחנכת החדשה הגיעו תכנים חדשים, פדגוגים וטכנולוגים כאחד.
מחודש ספטמבר התחלתי לזרוע בקרב תלמידיי את זרעי הפדגוגיה משולבת התקשוב.
זרעים אלה רבים ומגוונים וכוללים מושגים כדוגמת מנוע חיפוש, זכויות יוצרים והכרת הסימן, קישור, היפר-קישור, מילה חמה, שימוש מושכל, הבניית ידע ועוד.

לא ידעתי עד כמה זרעי השינוי הללו נקלטו היטב עד שבשיעורים השונים התחלתי לראות את הנביטה המבצבצת מעל דפי המחברת והספר והתחלתי לשמוע את תשובות התלמידים בהקשר לשאלותיי השונות, לדוגמא:
א. יש לכתוב את שם היוצר כיוון שכך אנו שומרים על זכויות היוצרים שלו.
ב. כאשר אנחנו מחפשים במנוע החיפוש גוגל, אנו נחשפים לתוצאות רבות וכל תוצאה היא היפר-קישור.
ג. השימוש המושכל בקישורים המופיעים עוזר לנו לסנן ולהגיע אל התוכן הרצוי ...

נדהמתי כאשר שמעתי אותם ועוד יותר נדהמתי כאשר ראיתי אותם מיישמים זאת בעבודתם, לדוגמא: כאשר קבוצת תלמידים נתבקשה לכתוב סיפור סביב נושא מסוים, הם כתבו את שמם וציינו כי כל הזכויות שמורות ואף ציירו את הסימן המוסכם.

התמוגגות ואושר צרוף הציפו אותי.

כאשר נכנסה המנהלת אל שיעור חינוך לשוני והתלמידים החלו משתמשים במושגים הטכנולוגים, הרגשת שמחה וגאווה הציפה אותי על שאלה הם תלמידיי, בעוד שאת המנהלת הבעת פליאה והערכה עיטרה את פניה.

קשה לי לתאר את אשר חשתי, ופה הבנתי כי הילדים הללו, הילידים הדיגיטלים,  עם כל כמה שהם נולדו לעולם טכנולוגי והם מיומנים במחשב, הם עדיין צמאים.  צמאים לקביים טכנולוגים אשר יסייעו לתמוך בהם, לכוונם ולהביאם למקומות בטוחים, קביים המשמשים כמצפן שלהם בעולם הרשת ומנווטים אותם אל עבר השגת המטרה הן הלימודית והן הטכנולוגית באופן מושכל, בטוח ומוגן.

אך לא די בתלמידיי (:

בבית ספרי ישנה מורה אשר עברה אף היא שינוי טכנולוגי לא מבוטל.
המורה עד לפני השינוי הייתה טכנופובית ולא ידעה כיצד לגשת למחשב ועל אילו כפתורים ללחוץ, מחשש שמא בטעות תלחץ על הכפתור האדום המשגר את פצצת האטום ... עם הזמן, החליטה המורה החלטה נועזת, החלטה אשרף לדעתי, עם הזמן התבררה לה כנבונה והצעידה אותה צעד עצום בעולם הטכנולוגי – המורה התיישבה מול המחשב והחלה לומדת את רזי המקלדת והרשת.

כך מצאה אותה מורה את המחשב כחבר אישי ומקצועי והיא אף החלה משלבת את המחשב בעבודתה עם התלמידים. חשתי שאין זה הוגן שאני אהיה בין הבודדים היודעים על התקדמותה של המורה, ולכן לקראת הצגת התכנית הבית-ספרית בפני הוועדה של משרד החינוך, שאלתי את המורה האם אני יכולה להסריטה וזו הסכימה .על כך בסרטון המצורף.
  
בנוסף, כרכזת אשכול באותו בית הספר, ובמסגרת התכנית להתאמת מערכת החינוך לעידן המאה ה-21, נתבקשו המורות לבנות אתרים כיתתיים, כל מחנכת וכל מורה מקצועית.

לאחר ההסבר שניתן למורות מרכזת התקשוב, ניגשה אליי אותה המורה יחד עם חברתה מורת השילוב למתמטיקה ושתיהן ביקשו ממני לסייע להן בבניית אתר בתחום השילוב – חינוך לשוני ומתמטיקה ובו ינתן מענה לילדי השילוב בבית הספר - בפרט, להורים ולצוות ההוראה בכלל.

ישבנו יחדיו וחשבנו כיצד לתכנן את האתר ואילו תכנים יופיעו בו, אם מקצועיים ואם אישיים, תוך שמירה על צנעת הפרט. לרגע, הפכתי לארכיטקטית קטנה הנותנת מענה לשתי לקוחות הצמאות לאתר משלהן.
שרטטתי על דף את האתר המצופה, מיקמנו את הרכיבים הבסיסיים של האתר המוגדרים כחובה בכל אתר ואתר ולאחר מכן התפנינו לתוכן שהמורות רוצות להוסיף ו.... המורות יצאו לדרך.
והנה, מספר שבועות לאחר מכן, ניגשו אליי שוב שתי המורות ורצו לחשוף בפניי את האתר שבנו ועיצבו.





ומה אני כבר יכולה להוסיף על כך ? 
אני רוצה להאמין שבמקרה הזה – עדיפה תמונה אחת על פני המילים ...
(אינני מצרפת את הקישור, בשל אילוצים שאינם תלויים בי).







‎‎‎
אני יודעת שעוד ארוכה היא הדרך, אך אין לי כל ספק, כי המתואר ברשומה זו מייצג את ניצני השינוי הטכנולוגי שהחלו מבצבצים. ומי יתן וניצנים אלה יפרחו ויפיצו את ריחם הטכנולוגי לכל עבר, כך שנקבל מרקם טכנולוגי ססגוני ועשיר המשרת את הפדגוגיה ולא פחות חשוב – ומטפח בקרב התלמידים והמורים תהליכי חשיבה המובילים לשימוש טכנולוגי נבון ומושכל ולהכרה העמוקה וכפועל יוצא – הידיעה שגם המחשב יכול להיות ידידו הטוב של האדם, כפי שאומר הביטוי -
If you can't fight it  - Join it.

מצרפת את הסרטון של נורית, מורת השילוב ובו מתואר השינווי הטכנולוגי שעברה :

2 תגובות:

  1. שמי נעמי פיניאן לומדת במכללה ללימודים אקדמים במסלול ניהול מערכות חינוך, גם אני השנה המשכתי השנה בפיתוח התחום הטכנולוגי, אני מלאת הערכה לתלמידים אשר יודעים יותר ממני ואשר מוכנים ללמוד עוד ועוד בנושא, כל שיעור מתוקשב הופך לחגיגה ואני רואה בכך חלק חשוב ומשמעותי בתוכנית הלימודים.

    השבמחק
  2. נעמי שלום,

    אכן דור הילדים היום יודע מאשר המורים הוותיקים ולכן הם גם נקראים "ילידים דיגיטלים" בעוד שהמורה הוא "מהגר דיגיטלי".

    חשוב לוודא כי שילוב התקשוב בהוראה יהיה משמעותי ותורם לתהליך ההוראה והלמידה, הן של המורה והן של תלמיד.

    במצב שכזה - אין ספק - השיעורים הופכים למעניינים יותר ומרתקים יותר.

    מאחלת לך הצלחה בהמשך לימודייך,
    לימור

    השבמחק