יום שלישי, 27 בדצמבר 2011

רק מילה טובה ...


                                     " הכרת תודה היא מהדברים הפשוטים,
אך רבי העוצמה
שבני אדם יכולים
להפנות אלה אל אלה "


רבות דובר, מדובר ועוד ידובר על הטכנולוגיה ועל יתרונותיה בעת שילובה בפדגוגיה.

אחד מיתרונותיה של הטכנולוגיה בפדגוגיה הוא האינטראקטיביות המאפשרת מתן משוב מיידי ללומד, משוב המרמז לו האם הוא הצליח במשימה או שמא עליו לנסות שוב.

לפני כשבוע חלה מסיבת חנוכה בכיתתי.

ההיערכות וההתנהלות הייתה בהתאם, כך שבסוף המסיבה, בעת שההורים ואני מארגנים את הכיתה ומחזירים אותה למצבה הטבעי, נפתחה דלת כיתתי ונכנסה אמו של אחד התלמידים אותו אני מלמדת מתמטיקה בכיתה מקבילה.

היה בינינו מרחק לא קצר והיא דיברה עימי כשהיא ליד הדלת ואני נמצאת בסוף הכתה, ראיתי את שפתיה זזות ומרכיבות את המילה "תודה", אך לא הייתי בטוחה לכך, ייתכן ורעש השולחנות המוזזים תרם לכך או שאפילו לא העליתי על דעתי שקראתי נכון את שפתיה.

הפסקתי את סידור השולחנות וניגשתי לאמא, התנצלתי על כך שלא שמעתי את אשר אמרה והצעתי שנצא מחוץ לכיתה, מפאת צנעת הפרט ונוכחות הורים בכיתתי.
כאשר יצאנו, החלה האמא לדבר.

ללא כל התראה מוקדמת או שיחת חולין של "מה שלומך ? חג שמח", אמרה לי האמא את המילה הבאה שהצליחה לצמרר אותי: " תודה ! ".

לא היה לי שמץ של מושג על מה מדברת האמא, אך לא היה עליי להמתין הרבה להבהרת הערפל.

האמא סיפרה לי כי בשנתיים הראשונות ללמידתו (כתה א-ב), בנה פשוט סבל ולא אהב להגיע לבית הספר, והשנה – הודות למחנכת שלו ולי (שאני מלמדת אותו מתמטיקה) – המצב השתנה ובנה אוהב להגיע לבית הספר, אוהב ללמוד וכי הכנת שיעורי הבית איתו הפסיקה להיות עול, כיוון שהילד ניגש ברצון להכין את השיעורים.

האמת ?
לא ידעתי מה לומר באותו רגע, משום שדמעות של התרגשות החלו ממלאות את עיניי. בנה עמד בסמוך אלינו, יחד עם אחותו, כאשר ראיתי אותו, הזמנתי אותו להצטרף אלינו וחיבקתי אותו, חיבקתי חיבוק אוהב.

חיבוק אוהב על כך שהפידבק שמוסר הוא לאימו על המתרחש בשיעוריי משקף נכונה את המציאות, חיבוק אוהב על כך שהילד ואימו מעורבים בתהליך הלמידה ואינם מתערבים בו, חיבוק על כך שהילד עצמו, למרות כל הקשיים העצומים שיש לו, החליט שהוא לוקח את עצמו בידיים ומתנהל בהתאם, וחיבוק אוהב על כך שזוהי התמורה שלי לכך שאני מורה.

עם כל הקשיים הקיימים בתחום הפדגוגיה, מילוי הטפסים, והתערבות ההורים, הדרישות הבלתי פוסקות ותלמידים ללא הרגלים ובעיות לא מעטות, עדיין קיימים הדברים הטובים, הקטנים האלה שמתרחשים מבלי שאשים אליהם לב, והם היכולת שלי לגרום לילד להתעלות מעל כל קשייו ולהרגיש כאחד מהכתה, כשווה בין שווים.

ולא פחות חשוב, גדולתה של האמא לבוא אליי ולהודות לי על כך שיש לי חלק בהתקדמות של בנה.

כפי שנאמר, הטכנולוגיה אינה מחליפה את הפדגוגיה, אך היא אינה מחליפה גם את המורים, או נכון יותר לומר – את בני האדם והרגשות.

קבלת משוב מאדם שונה לחלוטין מקבלת משוב ממחשב, תחושת ההצלחה שונה אף היא משמיעת חצוצרות במחשב המבשרות כי סיימתי את המשחק בהצלחה. מבוגרים כילדים שמחים תמיד לקבל הוקרת והכרת תודה והרגש המפיץ אותנו בעל ערך שאינו יסולא בפז.

כך שאין משנה באיזה עידן אנו חיים, הרגש המעורב בעניין הוא זה שיוצר את ההבדל, ועל כך אני מודה לאותה אמא.




18 תגובות:

  1. היי לימור,
    שמי לאה וגם אני סטודנטית לתואר שני במרכז ללימודים אקדמיים, אבל במנהל חינוכי.
    קראתי את מילותייך החמות אודות "התודה"שלפעמים לה אנו כה מייחלים.
    אני בהחלט חשה הזדהות עם דברייך,וחושבת שאין גמול כספי בעולם לעבודת החינוך, הגמול הוא ריגשי- סיפוק, שמחה, אהבה. ולכן התודה וההוקרה מצד ההורים, התלמידים ואף ההנהלה , הוא חשוב ביותר.
    אני תמיד פעלתי מתוך רגש כלפי תלמידי, וכך אמשיך.
    תודה על החיזוקים

    השבמחק
  2. לאה שלום,

    מחזקת את דברייך ומברכת את עשייתך החינוכית והרגשית.
    ברור מעל כל צל של ספק, כי אין זה משנה מהו תחום העיסוק, אם אשת חינוך ואם קופאית - הכרת התודה חשובה מאד בזכות היותנו אנושיים (:

    מאחלת לך הצלחה בהמשך לימודייך,
    לימור

    השבמחק
  3. לימורי מהיכרותי עימך ולא באמצעות הטכנולוגיה יודעת אני כי נשמה ענקית לך,ולכן דברייך הלמו מאד את אישיותך והרגש שאת מקרינה ומפגינה דרך קבע.הנני מזדהה מאד עם כל מילה וחיווי שתיארת,ואותה הכרת תודה מתלמידינו ומהוריהם היא היא המותירה אותנו בתחום כה מאתגר ואמביוולנטי-עולם החינוך וההוראה.מחזקת אותך ומברכת על שיש מורות שכמותך:)

    השבמחק
  4. רונית היקרה,

    לוּ רק ידעו אותה אמא ובנה איזו דלת מבורכת הם פתחו ולו רק ידעו זאת גם הורים אחרים - ייתכן והיינו נמצאים במצב אחר היום.

    דברייך מאד ריגשו אותי ואף גרמו לי לסומק קל (:

    אכן, הכרת התודה היא אחת הסיבות להשארותינו בעולם החינוך וההוראה הכה מאתגר.

    כל שנותר לי הוא להודות לך על מילותייך החמות ועל כך שנפלה בחלקי הזכות להכירך גם מעבר למסך המחשב.

    השבמחק
  5. היי לימור,
    שמי מעיין מושקטל וגם אני סטודנטית לתואר שני במרכז ללימודים אקדמיים.
    קראתי את הבלוג שלך ורציתי לשתף אותך גם ב"אירוע" מחנוכה: אני מחנכת כיתה ד' וביחד עם כל מחנכות השכבה החלטנו לקיים מסיבה שיכבתית. עבדו רבות על המסיבה - דאגנו שלכל תלמיד יהיה תפקיד, חיברנו טקסטים קישטנו את האולם וכמובן ערכנו חזרות רבות.
    במהלך המסיבה וגם לאחריה אף הורה לא ניגש אלי (וגם לא למחנכבגדות האחרות) ואמר "תודה". למרות ההשקעה והמאמץ. בדרך הביתה באוטו, חשבתי על המקרה הדבר קצת הרגיז אותי - בעברי הייתי מנהלת אירועים אני יכולה להגיד בוודאות שהמסיבה הייתה יפה ומושקעת.
    למחרת בבוקר כשהגעתי לכיתה ניגש אלי אחד הילדים חיבק אותי ואמר כי זו הפעם הראשונה שהוא הקריא בטקס ושהוא התרגש מאוד ורוצה להגיד לי תודה.
    אני כל כך התרגשתי שרק בשביל החיוך שלו והתודה של אותו ילד כל המאמץ היה שווה.
    אנחנו המורים צריכים לזכור שהילדים הם לפני הכול והתודה שלהם היא המשמעותית ביותר - גם אם תגיע בעוד שנים. כמוך אני חושבת שאין גמול כספי בעולם לעבודת החינוך, הגמול הוא הסיפוק, החיוך של התלמידים ואהבה. התודה וההוקרה מצד ההורים, התלמידים ואף ההנהלה , הוא חשוב ביותר אך לא העיקר.
    אהבתי את דבריך אמשיך לעקוב אחר הבלוג שלך,
    מעיין

    השבמחק
  6. מעיין שלום,
    ראשית אני שמחה כי אהבת את אשר כתבתי וכי תמשיכי לעקוב אחר הבלוג שלי.

    שנית, אני בהחלט מסכימה איתך שכל מאמצינו הם בעבור התלמידים, או נכון יותר לומר - הילדים.
    אך באותה נשימה אני גם מאמינה שעל ההורה צריכה להיות מוטלת אחריות ערכית להודות למורה על ארגון, מחשבה, תכנון, קידום, נכונות, רצון. אין זה מוריד מערכו כאדם, להיפך.

    מאחלת לך הצלחה בהמשך לימודייך,
    לימור

    השבמחק
  7. שלום לימור,
    שמ דוד דיאמנט ואני סטודנט לתואר שני, מנהל חינוך, במכללה ללימודים אקדמאיים ומשתתף בקורס תקשוב של ד"ר גילה קורץ. קראתי את הבלוג שלך בנושא הסיפוק שבהכרת התודה מצד ההורים ואני מסכים עם כל מילה.
    מבין כל מה שכתבת דווקא השורה שקשורה לטכנולוגיה כ"תחליף המורה", זו השורה שמשכה את עיני. כפי שכתבת הטכנולוגיה על אף כל יתרונותייה לא יכולה להוות תחליף למורה האישי. במציאות של המערכת כיום ישנה דרישה הולכת וגוברת מהמורים להפוך למומחים בנושא התקשוב והטכנולוגי אולם הכלים שניתנים למורים אינם מעניקים להם את היכולת לבצע שינוי שכזה - אין אפילו הדרכה הולמת.
    ולכן אנו המורים נשארים במעין מצב ביניים שבין ה"עולם הישן" לעולם החדש".
    דבר אחד ברור אבל, היחס שלנו אל התלמידים ותפקידינו כמחנכים ומתווכים בין הילד לעולם נשאר כשהיה, וזהו המקום בו המורה הוא לא בר החלפה וזהו גם המקום בו אנו יכולים להגיע ולקבל את הסיפוק הזה של ה"תודה".

    השבמחק
  8. דוד שלום,

    גם לו הייתה הדרכה הולמת וכלל המורים היו מאסטרים טכנולוגיים, עדיין יחסנו אל התלמידים, כפי שכתבת, לא משתנה.
    היחס הוא יחס אנושי, מחבק, ואוהב וכן - לעיתים גם כועס ומתוסכל - זהו בדיוק המקום בו עובר הקו הדק בין העולם האנושי לעולם הטכנולוגי.
    ואולי על כך יש לכתוב - מותר האדם מן הטכנולוגיה (:

    מאחלת לך הצלחה בהמשך לימודיך,
    לימור

    השבמחק
  9. לימור שלום , שמי הדס פוקס ואני לומדת תקשוב , תואר שני במרכז ללימודים אקדמים באור יהודה עם המרצה מתי אלפר כחלק מהמטלות שלנו אנו קוראים בלוגים בנושא חינוך. המאמר שלך דיבר על אמא שבאה לומר תודה על העשייה שלך כמורה. מבחינתי הטכנולוגיה היתה בין השורות ולא יותר, אני מאמינה שהשקעה בילד אינה משנה אם היא באה בטכנולוגיה או בגירים. עבודתך מול התלמיד התחילה בהיותך מורה והרצון שלך לספק עבורם שיעורים טכנולוגיים היא הדרך שלך להגיש לתלמידיך את הדרך הטובה ביותר ללמוד. אני מניחה שאם היית מורה לפני 20 שנה או אפילו 10 שנים היית מציבה לתלמידיך את הטכנולוגיה המקסימלית של התקופה, אם זה בכרטיסיות או במשחקי מתמטיקה. אבל שוב, אני מאמינה שהטכנולוגיה היא לעזר ואת התודה קיבלת על היותך מורה טובה. כי כל הטכנולוגיה שבעולם לא יכולה לעשות מה שחיוך וחיבוק וכל הכבוד עושים עבור הילד. ישר כח!! וכן ירבו!!!

    השבמחק
  10. הדס שלום,

    אכן כן - עם כל כמה שאנו מתפתחים טכנולוגית, הטכנולוגיה אינה יכולה להחליף את האדם מבחינה רגשית. כך שנכונות אמירה זו קיימת מבחינתי עוד מימים ימימה ותהייה קיימת לעולמי עד.

    מטרת הרשומה שלי היא להעיד על כך כי הכרת תודה במערכת החינוך בכלל ומול ההורים והילדים בפרט היא כה חשובה ובעלת ערך רב, וזאת ללא קשר באיזה עידן טכנולוגי אנו חיים.

    מודה לתגובתך ומאחלת לך בהצלחה בהמשך לימודייך,
    לימור

    השבמחק
  11. היי לימור
    שמי איריס ברזני ואני סטודנטית לתואר שני במכללה האקדמית אור יהודה,בקורס "תקשוב ולמידה של ד"ר קורץ גילה.קראתי את דברייך לגבי מילות התודה של האם,שמחתי ואף הזדהתי איתך.אין כמו משוב חיובי ואמירת מילה טובה "פנים מול פנים".עם זאת אני עדיין חושבת שגם בעידן התקשוב למורה תפקיד חשוב בהכוונת התלמיד לאוריינות תקשובית\דיגיטלית .

    השבמחק
  12. איריס שלום,

    תודה על ההזדהות.
    אכן שתינו מסכימות כי אחד מתפקידיו של המורה הוא טיפוח ופיתוח ערכים ודרך ארץ המתקיימים בצד הכוונת התלמידים והכשרתם למציאות בה הם חיים.

    מאחלת לך הצלחה בהמשך לימודייך,
    לימור

    השבמחק
  13. לימור שלום,
    שמי חגית בן מוחה אני סטודנטית לתואר שני בניהול, במסגרת קורס "תקשוב ולמידה" נדרשתי להיכנס לבלוג, בחרתי בבלוג שלך משום שהתכנים שאת כותבת עליהם מעניינים גם דף הבלוג וקבלת הפנים למבקר מעניין ומזמין לצפייה .
    התחברתי מאוד לפוסט שכתבת על הפייסבוק, התחברות, שימוש כן או לא?, לי אישית עדיין אין פייסבוק ואני דוגלת בשמירה על הפרטיות שלי ושל משפחתי, נדהמתי לגלות כי פתחו ציר זמן החושף אותי מילדותי ואני ממש לא בעד,אין לדעת מה הצופה עלול לעשות בתכנים שהועולו.
    כמו כן, לילדי המתבגרים יש פייסבוק אך הם יודעים לשמור על פרטיות, ולהישמר מהסכנות האורבות בדרך.
    תודה על החשיפה ובהצלחה.

    השבמחק
  14. לימור שלום,
    שמי מורן כהן ואני סטודנטית שנה א' במסלול ניהול. כחלק מהקורס "תקשוב ולמידה" התבקשנו ע"י ד"ר גילה קורץ להיכנס לבלוג מתוך רשימה שנתנה ולכתוב תגובה. באופן אקראי ביותר בחרתי בבלוג שלך. ראשית, ברצוני להחמיא לך על בלוג מעניין מלא בפירסום וקישורים שימושיים. ברצוני להתייחס לפירסום שלך "רק מילה טובה." כשקראתי אותו, לא יכולתי שלא להזדהות איתך והרגשתי צמרמורת אדירה. כמה נעים לנו אנשי החינוך לשמוע לפעמים את "מילת הקסם"- תודה, ולקבל הערכה מצד ההורים והילדים. הרי אנחנו משקיעים את כל כולנו בעבודה ולעיתים מילה אחת כמו תודה עושה את כל ההבדל וגורמת לנו לרצות ולהמשיך בעבודת הקודש אותה אנו עושים. זה בעצם מה שמניע אותנו קדימה בהרבה מקרים..
    אני מאחלת לך בהצלחה בהמשך הדרך!

    השבמחק
  15. חגית שלום,
    ראשית, מודה לך על המילים הטובות וכן משמח אותי עד מאד לדעת כי מצאת עניין בתכני הרשומות.

    בתגובתך כתבת כי אינך בעד השימוש בפייסבוק בשל הסכנות הטמונות במידע ובתמונות המועלים לפרופיל - אף אני בגישה הזו ולכן הפרופיל שלי הוא די אנמי.

    אני שמחה לקרוא כי ילדייך התבגרים מודעים לסכנות האורבות בדרך ויודעים כיצד לשמור על פרטיותם.

    אחד מתפקידנו כאנשי חינוך הוא פיתוח וטיפוח השימוש המושכל ברשת בכלל, וברשת החברתית בפרט.

    מאחלת לך בהצלחה בהמשך לימודייך,
    לימור

    השבמחק
  16. מורן שלום,

    אני מודה לך על המחמאות ועל המילים הטובות ושמחה שהאקראיות הפגישה אותך עם הבלוג שלי.

    בהמשך לדברייך, אני מאמינה כי כל איש חינוך יחוש תחושת הזדהות עם הכתוב, וכך כמובן כל אדם באשר הוא. כולנו שמחים תמיד לשמוע את מילת הקסם - תודה.

    ואכן, ההכרה בתודה היא רגע שלא יסולא בפז.

    מאחלת לך בהצלחה בהמשך לימודייך,
    לימור

    השבמחק
  17. הי לימור שמי איריס ואני סטודנטים במנהל ןנתבקשנו להגיב על בלוג של סטונדט, קראתי מספר אבל שלך עשה לי משהו בלב מילה כל כך קצרה ארבע אותיות שתי הברות וכל כך הרבה משמעות וכוח יש לה למילה. ואולי כוחה טמון בזה שהיא נאמרת רק לעיתים נדירות כי הרוב מובן מאליו....

    השבמחק
  18. איריס שלום,

    אני מאמינה שכוח המילה "תודה" בעובדה כי היא נאמרת עם מלוא הכוונה, אולי משום שכך אנו מרגישים שהצלחנו לעזור לאחר ולו במעט.
    אני מסכימה עימך כי התודה נאמרת לעיתים נדירות משום שהרוב מובן מאליו ולכן כאן תפקידנו כבני אדם להשריש ערכים כגון אלה שיהפכו לחלק בלתי נפרד מאיתנו, קל וחומר כאנשי חינוך.

    מאחלת לך הצלחה בהמשך לימודייך,
    לימור

    השבמחק