" אמור לי מי הם חבריך
ואומר לך באיזה מכונית אתה נוהג "
ואומר לך באיזה מכונית אתה נוהג "
- הנרי פורד -
קראתי ש...
פייסבוק תופסת תאוצה ועוברת מהמחשב האישי ומהסמארטפון
אל הרכב האישי.
הכיצד ?
חברת מכוניות היוקרה "מרצדס" עתידה
להשיק את אפליקציית פייסבוק אשר תותקן במערכת התקשורת של הרכב באחד מדגמיה. כמובן שהגירסא
המותקנת אינה הגירסא המלאה של פייסבוק והיא תותקן בתאימות מרצדסית.
האפליקציה תוכננה במיוחד בעבור נהגים ואינה מיועדת
להסיח את דעתם מן הכביש (האמנם ? ), ולכן השירותים שמציעה האפליקציה הם בסיסיים, כדוגמת איתור מקומם של חברים, מסעדות
ועסקים הנמצאים ברדיוס הנהיגה.
כמו כן, יוכל הנהג לבחור ממאגר סטטוסים מה ייכתב
על קיר הפייסבוק, ואני מצטטת: "בלחיצת כפתור מבלי שיצטרך להקלידם תוך כדי
נסיעה" – ואני שואלת - הייתכן ולחיצת כפתור אינה נכללת ברשימת מסיחי הדעת
מהנסיעה על הכביש ועוד שמדובר ברכב מסוג מרצדס המסוגל להגיע למהירות עצומה ?
יתרונה של האפליקציה הוא שהיא יכולה לזהות את
מיקומו של הנהג, להתחשב בתנועת הרכבים וכך להודיע בפייסבוק מהו הזמן המשוער שהנהג
יגיע אל יעדו. ואני שואלת – ומהם החסרונות ?
דן רוז, סגן נשיא לשותפויות ושייוק ברשת, מנמק את
השימוש באפליקציית הפייסבוק ברכב בכך שגם ככה אנשים משתמשים במכשיר ניווט, אז מדוע
לא לצרף לכך גם את איתור החברים הנמצאים באיזור ותולה את הסיבה לכך בהתרחבות המדיה
החברתית.
כמובן שדן רז מעודד את התקנת האפליקציה בעידן
הרכבים החכמים וזאת במטרה ,לאפשר לאנשים לתקשר עם חבריהם ולנצל את ההקשר
החברתי", ואני שואלת – מה רע בלהרים טלפון לחברים ולקבוע איתם מקום למפגש ?
מדוע גם פה יש להכניס איזה רעיון וירטואלי שמסייע שוב בניתוק בני האדם מהמציאות ?
מנהל מוצרי התקשורת במרצדס, רוברט פוליקנו, מבטיח
כי השירות הפייסבוקי החדש לא יגרום להסחות דעת הנהג וכי אפליקציה זו היא שוות ערך
למערכת ניווט או רדיו פועל. כאשר הרכב נמצא בתנועה הפעולות המצריכות כתיבה
טקסטואלית לא תפעלנה ומשחקים חברתיים, כדוגמת Farm Ville לא יפעלו. ואני אומרת –
מזל ! בדמיוני אני רואה את הנהג מאחר לפגישת העסקים או לפגישה עם חבר מרעיו בתואנה של "היה עליי לטפל בחווה".
מקריאתי את הכתבה, חשתי כי אינני מצליחה למצוא שום דבר טוב בהתקנת אפליקציית פייסבוק ברכב, בין אם מרצדס ובין אם סוסיתא.
להיפך, עם כל מילה שקראתי הרגשתי כיצד אני מפתחת
אנטיגוניזם – האם זה בשל פלישת הפייסבוק לתחום התחבורה, שגם כך יש לנקוט בו במשנה
זהירות ? האם זה בשל העובדה שהתקשורת האמיתית עם החברים הולכת ומאבדת את זהותה
בעבור פייסבוק על כוחות סוס ? האם זה בשל
העובדה שמפחיד אותי לחשוב שאנשים אכן יתקינו את האפליקציה ברכבם ויעשו בה שימוש,
גם אם זה כרוך בלחיצת כפתור ?
ומה הדין לגבי לחיצת כפתור באפליקציית הפייסבוק
הרכבי ? האם שווה ערך הוא לשיחה במכשיר נייד בעת נהיגה או שמא לנסיעה ללא חגורת
בטיחות ? ואולי אפילו גם לא יהיה לאפליקציה הזו משקל, כי אחרת – מדוע התקינו אותה
ברכב ?
אין לי תשובות לשאלות הללו. אני רק יכולה לומר
שאני מוצאת את השימוש בפייסבוק ברכב כאקט מיותר המערער את מרקם החברה האנושית, שגם כך מתכנסת אל תוך עצמה ומנתקת עצמה מהעולם האמיתי, המוחשי, בעל הריחות והמגע המוכרים.
חבל לי שישנם דברים שצריכים, לדעתי, להשאר כפי שהם ואל לנו לגעת בהם, כי הם הרכב מנצח בדיוק כפי שהם במקור, ואחד מהם הוא הקשר האנושי החברתי, שלטעמי, הולך ונכחד בשל התקדמות והאצת הטכנולוגיה. האם כך אמורה להראות החברה העתידית שלנו ? חברה וירטואלית ?
חבל לי שישנם דברים שצריכים, לדעתי, להשאר כפי שהם ואל לנו לגעת בהם, כי הם הרכב מנצח בדיוק כפי שהם במקור, ואחד מהם הוא הקשר האנושי החברתי, שלטעמי, הולך ונכחד בשל התקדמות והאצת הטכנולוגיה. האם כך אמורה להראות החברה העתידית שלנו ? חברה וירטואלית ?
ובאם אתייחס לציטוטו של הנרי פורד המופיע בתחילת
הרשומה, הייתי כותבת לגבי מרצדס -
" אמור
לפייסבוק הרכבי היכן אתה – וכך תוכל למצוא את חבריך ".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה